X
تبلیغات
توان آفرين - شماره 1- تقويت مهارتهای نوشتن(مقاله علمی-آموزشی)

توان آفرين

معرفی استعدادها، قابليت ها و نيازهاي ناشناخته دانش آموزان و کودکان استثنايي

شماره 1- تقويت مهارتهای نوشتن(مقاله علمی-آموزشی)

تقویت مهارت های نوشتن


کودکی که به خوبی می تواند بنویسد ،اطمینان واعتماد به نفس بیشتری دارد.تمرکزاوبرروی مطالب بیشتر شده وازنظر آموزشی عملکرد بهتری دارد.کودکی که مشکلات نوشتاری دارد،جهت انجام فعالیتهای نوشتاری،تقلای زیادی می کندودر تکمیل تکالیف نوشتاری خود ،دچار یـأس و نا امیدی می گردد. برای یهبود مهارتهای دست نویسی، باید علل مشکلات نوشتاری را پیدا کرده و در رفع آن کوشید.

برای نوشتن مطلوب چه نیازهایی لازم است؟

1-    رشد کافی عضلات دست و ثبات مچ مناسب: باید هماهنگی لازم در عضلات دست وجود داشته باشد و کودک بتواند حرکات ظریف را به خوبی انجام دهد.

2-     هماهنگی بین چشم و دست.

3-      توجه و تمرکز کافی که برای نوشتن مطلوب ضروری است.

4-     مهارتهای ادراکی- حرکتی نظیر شناخت راست و چپ، عبور از خط وسط، هماهنگی دو طرف بدن. بطوریکه کودک بتواند با یک دست کاغذ را نگه داشته و با دست دیگر بنویسد.

5-    برتری طرفی. اگردست برتر ایجاد نشود، هیچ یک از دستها مهارت کافی را به دست نمی آورند و نوشتن را با مشکل مواجه می کند.

6-   حس بینائی، شنوایی و لامسه کافی.

7-    وضعیت مناسب بدنی در موقع نوشتن. کودک باید راست بنشیند. پاها روی استراحتگاه میز باشد و بازو و آرنج در وضعیت مناسب قرار داشته باشند.

8-   قرار دادن صحیح دفتر. سمت راست کاغذ در راست دستها حدود 30 درجه به سمت پائین قرار داشته باشد. کج یا راست گرفتن بیش از حد دفتر باعث نوشتن نامطلوب می گردد.

9-  نگهداشتن صحیح قلم در دست. باید در انگشتان شست و اشاره فضای دایره ای شکل باز ایجاد شود و شست مقابل سبابه قرار بگیرد. انگشتان حلقه و کوچک کمی خم شده باشند و انگشت کوچک روی کاغذ تکیه داده باشد.


توجه1: مشکلات جسمی و حرکتی، وجود صرع و عوامل روحی- روانی مانند اضطراب، که باعث گرفتگی عضلات می شود، می توانند دست نویسی را با مشکل مواجه کنند.

توجه2: با هر بار تشنج، معمولاً تا چند روز دستها قدرت کافی را برای نوشتن ندارند.

با چه فعالیتهایی می توان مهارتهای نوشتاری را تقویت نمود؟

-                      با بازیهایی که در سطح عمودی انجام می شوند نظیر کار روی تخته سیاه و رنگ آمیزی، ترسیم اشکال و... می توان ثبات مچ را بهتر نمود.

-                      برای تقویت حس لامسه از دانش آموز بخواهید چشمهایش را ببندد.

نقاطی از دست یا انگشتان او را لمس کرده و یا با سوزن تحریک کنید و از او بخواهید نقاط را تشخیص دهد و یا با چشم بسته اشیاء را با کمک حس لامسه شناسایی کند. شن سازی، خمیر بازی و نقاشی با انگشت نیز به تقویت حس لامسه کمک می کند.

-                      بارفیکس، طناب کشی، توپ بازی و... هم باعث تقویت دستها می گردند.

-                      درست کردن حروف با خمیر بازی.

-                      استفاده از شابلون و کپی کردن اشکال.

-                      قیچی کردن، تاکردن، مچاله و ریز کردن کاغذ.

-                      کار با سنگریزه، حبوبات، برنج و دانه های گیاهان بصورت جدا کردن و ایجاد اشکال روی کاغذ با کمک آنها.

-                      باز و بستن قوطیها و فشردن حوله یا پارچه با دستها.

-                      حرکات آزادانه بازوها در هوا و کشیدن اشکال بزرگ در هوا، روی کاغذ یا تخته سیاه با دستها.

-                      استفاده از نخ و مهره، بازی سوزنی، سرهم و جداکردن لگوها بویژه لگوهای کوچک.

-                      وصل کردن نقطه چینها و استفاده از کارتهای دوخت.

-                      فشردن خمیر بازی، گل یا خمیر نان با دستها که باعث تقویت عضلات دست مي گردد.

-                      اگر کودک به خوبی قادر به کنترل مداد نیست و فشار زیادی به آن وارد می کند، می توان دور مداد خمیر قرار داد تا قطر آن بیشتر شود یا از گیره های مداد استفاده کرد.

-                      اگر کودک دست برتر ندارد، دستی که بیشترین کار را انجام می دهد، دست غالب قرار دهید و برای یادآوری آن برای کودک از حلقه، النگو یا نخ استفاده کنید.

-                      برای مشکل کج نویسی، وضعیت کاغذ را نسبت به دست کودک اصلاح کنید.

-                      در مشکل اعمال فشار نامناسب به قلم، از کاربن استفاده کنید. آن را بین دو ورقه کاغذ قرار دهید. در کمرنگ نویسی، از دانش آموز بخواهید آنقدر با مداد فشار دهد که اثر آن روی کاغذ پایینی ثبت شود یا خمیر را محکم با انگشتان بفشارد. در صورتی که به مداد فشار زیادی وارد می کند، از او بخواهید به گونه ای با مداد به کاغذ فشار وارد کند که اثر آن روی کاغذ پایینی ثبت نشود.

-                      برای مشکل ریز و درشت نویسی، از دانش آموز بخواهید درون فضای مشخصی مثلاً یک مربع، کلمه مورد نظر را با اندازه مناسب بنویسد.

توجه داشته باشید:

·                     به جای نوشته هایی با کمیت بیشتر و نامرتب، به نوشته هایی با کیفیت بالاتر توجه کنید.

·                     به دانش آموز آموزش دهید خودش نوشته هایش را از لحاظ طرز نوشتن و... ارزیابی کند و اشکالاتش را بر طرف کند.

·                     اگر چه مشکلات کودک را درک می کنید، او را تشویق کنید تا کاری با بازده بیشتر ارائه کند و تا حدامکان برای تلاش و نوشته های مطلوب وی، پاداشهای فوری تعیین کنید.

·                    نوشته های غیر قابل قبول را به دانش آموز برگردانید تا خودش آنها را اصلاح کند.


منابع:

1- June M. Naus. Teaching: the council for Exceptional children

2- نشریه تعلیم و تربیت استثنایی( خانم زهرا محمدی نژاد)


تهیه و تنظیم: لیلا رجبی

            كاردرمان
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم خرداد 1388ساعت 15:19  توسط Javad Mohammadian  |